Πυραμίδα Γλωσσικής Ανάπτυξης
Η πυραμίδα γλωσσικής ανάπτυξης παρουσιάζει τη σειρά των σταδίων που περνά ένα παιδί από τη βρεφική ηλικία έως την ηλικία των 6 ετών.
Προγλωσσική και Πρώιμη Αλληλεπίδραση
Το παιδί επικοινωνεί χρησιμοποιώντας χειρονομίες και εκφράσεις προσώπου.
- Παρατηρεί τα άτομα γύρω του
- Μιμείται και επαναλαμβάνει ήχους
- Κάνει βλεμματική επαφή και χαμογελά
Ακουστική Αντίληψη και Προσοχή
Το παιδί αναγνωρίζει ήχους, ξεχωρίζει την ομιλία και διατηρεί την προσοχή του.
- Ακολουθεί το βλέμμα του ομιλητή
- Αναγνωρίζει το όνομά του
- Ενδιαφέρεται για τη μουσική
Παιχνίδι
Το παιδί μαθαίνει μέσω του παιχνιδιού.
- Αντιλαμβάνεται την έννοια του αιτίου-αιτιατού
- Μαθαίνει αντίθετες και χωρικές έννοιες
- Αλληλεπιδρά με συνομηλίκους και ενήλικες
Γλωσσική Κατανόηση
Το παιδί επεξεργάζεται τη γλώσσα και αρχίζει να κατανοεί λέξεις και φράσεις.
- Κατανοεί απλές εντολές
- Αντιλαμβάνεται λέξεις-κλειδιά σε προτάσεις
- Απαντά σε ερωτήσεις τύπου “ποιος”, “τι”, “που”
Ομιλία / Έκφραση Λόγου
Το παιδί αρχίζει να μιλά, σχηματίζει λέξεις και φράσεις.
- Λέει τις πρώτες του λέξεις στον 1ο χρόνο
- Χρησιμοποιεί περίπου 50 λέξεις στα 2 έτη
- Δημιουργεί φράσεις και προτάσεις
Πραγματολογία
Η χρήση του λόγου σε κοινωνικές καταστάσεις.
- Παίζει ομαδικά παιχνίδια
- Καταλαβαίνει τα συναισθήματα των άλλων
- Χρησιμοποιεί ευγενικές εκφράσεις
Άρθρωση και Φωνολογία
Η παραγωγή ήχων και η σωστή προφορά των λέξεων.
- Κατακτά φωνήματα σταδιακά
- Αναπτύσσει τη σωστή προφορά μέσα από εξάσκηση
Πηγές: Children’s Therapy Place | Πήτα, Ρ. (2009). Ψυχολογία της Γλώσσας. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.