πυραμίδα γλωσσικής ανπάπτυξης

Πυραμίδα Γλωσσικής Ανάπτυξης

Η πυραμίδα γλωσσικής ανάπτυξης παρουσιάζει τη σειρά των σταδίων που περνά ένα παιδί από τη βρεφική ηλικία έως την ηλικία των 6 ετών.

Προγλωσσική και Πρώιμη Αλληλεπίδραση

Το παιδί επικοινωνεί χρησιμοποιώντας χειρονομίες και εκφράσεις προσώπου.

  • Παρατηρεί τα άτομα γύρω του
  • Μιμείται και επαναλαμβάνει ήχους
  • Κάνει βλεμματική επαφή και χαμογελά

Ακουστική Αντίληψη και Προσοχή

Το παιδί αναγνωρίζει ήχους, ξεχωρίζει την ομιλία και διατηρεί την προσοχή του.

  • Ακολουθεί το βλέμμα του ομιλητή
  • Αναγνωρίζει το όνομά του
  • Ενδιαφέρεται για τη μουσική

Παιχνίδι

Το παιδί μαθαίνει μέσω του παιχνιδιού.

  • Αντιλαμβάνεται την έννοια του αιτίου-αιτιατού
  • Μαθαίνει αντίθετες και χωρικές έννοιες
  • Αλληλεπιδρά με συνομηλίκους και ενήλικες

Γλωσσική Κατανόηση

Το παιδί επεξεργάζεται τη γλώσσα και αρχίζει να κατανοεί λέξεις και φράσεις.

  • Κατανοεί απλές εντολές
  • Αντιλαμβάνεται λέξεις-κλειδιά σε προτάσεις
  • Απαντά σε ερωτήσεις τύπου “ποιος”, “τι”, “που”

Ομιλία / Έκφραση Λόγου

Το παιδί αρχίζει να μιλά, σχηματίζει λέξεις και φράσεις.

  • Λέει τις πρώτες του λέξεις στον 1ο χρόνο
  • Χρησιμοποιεί περίπου 50 λέξεις στα 2 έτη
  • Δημιουργεί φράσεις και προτάσεις

Πραγματολογία

Η χρήση του λόγου σε κοινωνικές καταστάσεις.

  • Παίζει ομαδικά παιχνίδια
  • Καταλαβαίνει τα συναισθήματα των άλλων
  • Χρησιμοποιεί ευγενικές εκφράσεις

Άρθρωση και Φωνολογία

Η παραγωγή ήχων και η σωστή προφορά των λέξεων.

  • Κατακτά φωνήματα σταδιακά
  • Αναπτύσσει τη σωστή προφορά μέσα από εξάσκηση

Πηγές: Children’s Therapy Place | Πήτα, Ρ. (2009). Ψυχολογία της Γλώσσας. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.

Κύλιση στην κορυφή